Stress

Print Friendly, PDF & Email

For tiden oplever jeg at mange døjer med stress problematikker.
Stress er et tegn på at vores nervesystem er overbelastet, eller rettere at det sympatiske nervesystem er for aktivt.

Nervesystemet består af to systemer: Det parasympatiske nervesystem og det sympatiske nervesystem.


Det sympatiske nervesystem er aktivt når vi har opgaver, der skal løses og ting der skal gøres; det er når vi handler. Her udskiller vi adrenalin, kortisol og dopamin, hvilket er godt i rette mængder.
For meget press og for mange opgaver kan medføre stress, men faktisk kan det også være “gode ting”, som vi bliver stresset af.
Er du en som får mange ideer og har mange bolde i luften, så kan dette føles super tilfredsstillende, fordi belønningssystemet er i gang, – altså at vi udskiller dopamin. Men det kan desværre også føre til stress, hvis du ikke sørger for at hvile.

Fysiologisk løber blodet til musklerne, ligesom når vi flygter eller kæmper, hvilket vil sige at kroppen ikke får ro til at lade op og regenerere.

Når vi hviler, slapper af og nyder livet, aktiveres det parasympatiske nervesystem. Her regenererer kroppen og blodet løber til de indre organer og fordøjelsessystemet.


Vi skal have balance mellem disse to systemer, – ellers får vi stress. Typisk er vi i “underskud” med det parasympatiske system.

Der findes mange gode måder at aktivere det parasympatiske nervesystem på: Vejrtrækningsøvelser, meditation, massage og afspændende kropsbehandlinger, blid og tryg berøring, beroligende musik og varme. 

Jeg har allerede mange værktøjer i min rygsæk og 11. juni skal jeg på en hel kursusdag om stress og værktøjer til at modvirke stress. Jeg glæder mig til at blive endnu klogere på stressbehandling.

 

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen